top of page

כיוון מועדף ואוסטאו-ארטריטיס של הברך



שלום לכולם,

עד כה עברנו על תופעת כיוון מועדף ומירכוז בהקשר של כאבי גב תחתון, וכחלק מתהליך האבחון של בעיות המוקרנות או מושלכות מעמ"ש לגפיים.

רובין מקנזי הוגה ומפתח שיטת האבחון Mechanical Diagnosis and Therapy עסק יותר באבחון ובטיפול בבעיות הנובעות מעמ"ש, ובתחילה MDT אכן נחשבה יותר כדרך אבחון וטיפול לבעיות בעמ"ש.

בתחילת שנות ה2000 מקנזי פרסם את הידע שצבר גם בנוגע לאבחון וטיפול באנשים הסובלים מבעיות במפרקים פריפריים. בעקבות גדילת מספר הקלינאים שהוסמכו בMDT ברחבי העולם, החלו אלו שהוסמכו בשיטה ושטיפלו באנשים עם בעיות פריפריות, לפתח ולשכלל את החלק הזה של השיטה.

כיום כוללת ההסמכה של השיטה גם תהליך אבחון וטיפול באנשים הסובלים מכאבים במפרקים פריפריים (כתפיים, ברכיים, ירכיים , קרסוליים ועוד).

השאלה הגדולה שהחלה להיבדק ולהחקר בעקבות כך היא: האם תופעת כיוון מועדף מתרחשת לא רק במפרקי הגב התחתון אלה גם במפרקים אחרים בגוף ( כתפיים, ברכיים, ירכיים , קרסוליים ועוד).

ההיגיון הבריא אומר שמפרק הוא מפרק ולא משנה האם מדובר בגב, צוואר או בכול מפרק אחר בגוף ולכן נצפה שגם הם יכולים להדגים כיוון מועדף.

במחקר סקר שפורסם ב2012 שבו השתתפו 30 פיזיותרפיסטים מוסמכים בשיטה מרחבי העולם, דיווחו אותם פיזיותרפיסטים על אחוז המטופלים שנמצא להם כיוון מועדף באחד ממפרקי הגפיים וטופלו לפי כיוון זה.

תוצאות הסקר הראו ממצאים מעניינים:

בכתף 42% מהמטופלים הדגימו כיוון מועדף, בברך 43% מהמטופלים הדגימו כיוון מועדף ,וכן ל40% במרפק, 30% בירך ו25% בקרסול נמצא כיוון מועדף.

השאלה שמתעוררת היא האם יש יתרון לטיפול בכיוון מועדף שנמצא במפרקי הגפיים כפי שכבר הודגם בטיפול בבעיות הנובעות ממפרקי עמ"ש.

מחקר ראשון מסוגו שניסה לבדוק את הסוגיה הנ"ל פורסם בשנת 2014.

180 נחקרים הסובלים מכאבי ברכיים על רקע של אוסטאוארטריטיס של הברך גויסו למחקר.

המחקר נערך באנגליה והנבדקים גויסו מתוך רשימת ההמתנה לתורים של אורתופדים עם התמחות בניתוחי ברכיים.

קצת רקע על מערכת הבריאות באנגליה, כדי להגיע לרופא אורתופד באנגליה המטופל צריך להיות מופנה על ידי רופא המשפחה והמופנים הם בד"כ אנשים המועמדים לניתוחים, במקרה זה ניתוח להחלפת מפרק הברך. כמו כן ההמתנה לתור לרופא אורתופד יכולה לקחת חודשים.

180 הנחקרים חולקו ל2 קבוצות- 100 בקבוצת התערבות ו80 בקבוצת ביקורת.

הנחקרים מקבוצת ההתערבות נבדקו על ידי 3 פיזיותרפיסטים עם הסמכה בMDT וחולקו ל2 קבוצות על סמך תוצאות האבחון הראשוני.

קבוצה שהדגימה כיוון מועדף בברך וקבוצה שלא. בסופו של התהליך בקבוצת הכיוון המועדף היו 40 מטופלים ובקבוצה השניה 59. כלומר 40% עם כיוון מועדף, נשמע מוכר נכון גם במחקר ב2012 אלו היו האחוזים שדווחו לגבי מטופלים עם כיוון מועדף בברך.

לפי דעתי זה מעיד על מהימנות השיטה. מטפלים ממקומות שונים בעולם מגיעים לאותם אחוזים בתהליך האבחון שלהם, דבר נדיר שלעצמו בעולם הרפואה אתם לא חושבים?


ובהמשך למחקר, 2 הקבוצות טופלו למשך שבועיים ומדדים של כאבי ותיפקוד הגפה התחתונה נבדקו עם סיום הטיפול ו3 חודשים לאחריו.

הקבוצה שהדגימה כיוון מועדף טופלה על ידי תרגילים באותו כיוון ואילו הקבוצה השנייה טופלה על ידי תרגילים לפי קווים מנחים מקובלים בספרות שפורטו בסדרת המאמרים הקודמת שלי על אוסטאוארטריטיס של הברך.

התוצאות הראו:

  1. מטופלים בקבוצת ההתערבות ( לא משנה איזה) השתפרו בצורה משמעותית יותר מאשר הנחקרים בקבוצת הביקורת אחרי שבועיים, והשיפור יחסית לקבוצת הביקורת נשמר גם לאחר 3 חודשים.

זה נראה לי די ברור מאליו הרי כבר כתבתי על זה הרבה במאמרים הקודמים, התערבות של תרגילים לאוסטאוארטריטיס הוכחה כשמפחיתת כאבים ומשפרת תפקוד ובטח עדיפה על כלום. ומסתבר שגם במקרים בהם אתה מועמד לניתוח החלפת ברך.

לגבי ההבדלים בין 2 קבוצות ההתערבות. התוצאות הראו שיפור משמעותי יותר בממדים של כאב ותפקוד בקבוצת הכיוון המועדף אחרי שבועיים של ההתערבות הטיפולית. ההבדלים בין הקבוצות כבר לא היו משמעותיים אחרי 3 חודשים.

גם התוצאות הללו קלינית נראות לי הגיוניות ואני נתקל בכך על בסיס יומי. כמו שמטופלים עם כיוון מועדף בגב תחתון משתפרים מהר יותר בשבועיים הראשונים של הטיפול לפי הכיוון המועדף ואחר כך ממשיכים לתירגול כללי יותר. ככה גם מטופלים עם כיוון מועדף בברך ושטופלו לפי הכיוון שנמצא, ישתפרו מהר יותר בשבועיים הראשונים ואחר כך כדאי שיעברו לתרגול כללי יותר.

המחקר שהצגתי הוא רק סנונית ראשונה, ומחקרים נוספים שבודקים האם מטופלים עם כיוון מועדף של יישור בברך לדוגמא יטופלו בתרגילי כיפוף ידגימו תוצאות פחות טובות, או מחקרים שבודקים כיוון מועדף במפרקים אחרים כגון בכתף דרושים כדי לבסס את הטענה שטיפול לפי כוון מועדף כול להיות יעיל גם בהתייחס לגפיים ולא רק לגב או צוואר.


אתם מוזמנים לשתף את המאמרים שאני מפרסם עם חברים או קרובי משפחה במיוחד אם הם סובלים מאוסטאו-ארטריטיס שך הברך.

שלכם,

דביר חן


7 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page