top of page

כאבי גב וכאב מוקרן לרגל האם יש קשר למיקום הכאב ולתהליך ההחלמה?



שלום לכולם,

בתור פיזיותרפיסט שמאבחן ומטפל באנשים הסובלים מכאבי גב אני שומע הרבה את הסיפור הבא:כאב הגב שלי התחיל לפני מספר שבועות, בהתחלה כאב לי קצת הגב ואחרי מספר ימים כאב הגב נרגע אבל אז החלו להופיע לי כאבים בישבן, בירך ולאורך הרגל. כיום אני בעיקר מרגיש את הרגל אחרי ישיבה ממושכת או נהיגה.

נשמע לכם מוכר ובכן הסיפור הנ"ל הוא שכיח מאוד ומתאר תופעה נפוצה אצל כאלו הסובלים מכאבי גב.

תופעה זו נקראת סנטרליזציה/פריפרליזציה. הראשון שתיאר את התופעה היה פיזיותרפיסט ניו-זילנדי בשם רובין מקנזי שפיתח את שיטת האיבחון והטיפול הנקראת MDT (mechanical diagnosis and therapy). 

מקנזי הגדיר את תופעת הסנטרלזציה (מירכוז) כתהליך שבו כאב שמקורו בעמוד השידרה והמקרין לאזור העכוז, ירך או רגל, נחלש ובסופו של דבר ונעלם תחילה מחלקים רחוקים יותר מעמוד השידרה ( שוק, ירך וישבן) ואחר כך גם מאזור עמ"ש.

כול זאת כתגובה לתנועות או תנוחות מסוימות במהלך היום יום או בזמן הבדיקה הפיזיקלית. 

התופעה ההפוכה ,כמו בסיפור המטופל , כזאת שבה הכאב הולך ונחלש בעמ"ש ומתגבר בחלקים רחוקים ממנו נקרא פריפרליזציה. 

מקנזי הבחין במהלך שנות עבודתו שמטופלים היודעים לתאר מצב ביום יום שבו הכאב ברגל נעלם והם חווים אך ורק כאב גב, כאלו שמספרים שכאב הרגל נרגע וכאב הגב נהיה יותר דומיננטי ואו מטופלים המדגימים בזמן הבדיקה שינוי במיקום הכאב שלהם לכיוון הגב. כלומר מתארים או מדגימים מירכוז הסיכוי שלהם להחלמה מהירה ומלאה הוא גבוה.

לפי שיטת מקנזי (MDT) תופעת המירכוז היא אחת האינדיקציות העיקריות לפיה מתקבלת ההחלטה בזמן הבדיקה הפיזקלית , האם מטופל הסובל מכאבי גב תחתון נמצא בקטגוריה של מטופלים עם תנועה בכיוון מועדף כן או לא (ראה מאמר קודם).

להזכירכם המונח תנועה מועדפת מתייחס לתנועה או תנוחה ספציפית הגורמת להקלה בסימפטומים. המחקר מראה שאם נמצא כיוון תרגול וטיפול מועדף, הסיכוי להחלמה מלאה מהסימפטומים תוך שבועיים של תרגול וטיפול בכיוון הרלוונטי הוא גדול מאוד.

אבל לא כול מי שסובל מכאב גב והמדגים כיוון מועדף מפגין גם תהליך של מירכוז.

לכן עלה הצורך המחקרי לנסות ולהבדיל בין התופעות. 

ב2011 פורסם מאמר שבדק את הקשרים בין שתי התופעות.

481 מטופלים שסבלו מכאבי גב, או מכאב גב המקרין לרגל. שלא כמו במחקרים אחרים המטופלים נכללו במחקר ובניתוח הנתונים ללא קשר לגיל, כרוניות או אקוטיות הכאבים או מיקום הכאב- גב או רגל.

המטופלים נבדקו וטופלו במספר קליניקות שונות על ידי 8 פיזיותרפיסטים מוסמכים בשיטת MDT ועברו סידרת טיפול המותאמת לסוג הקטגוריה אליה סווגו.

המטופלים סווגו ל2 קטגוריות:

  1. כיוון מועדף או לא.  

  2. מירכוז כן/לא, או חוסר יכולת לקבוע.

מירכוז כן/לא נקבעה לפי השינוי או חוסר השינוי במיקום הסימפטומים כתגובה לבדיקה הפיזיקלית.

כיוון מועדף כן/לא נקבע לפי אחד מ2 קריטריונים 

  1. השינוי בעוצמת הכאב ואו מיקומו כתגובה לבדיקה הפיזיקלית .

  2. שיפור בטווחי התנועה של הגב כתגובה להנעת הגב במהלך הבדיקה הפיזיקלית בכיוון ספציפי.

התוצאות הראו של60% מהמשתתפים ניתן היה למצוא כיוון מועדף, ואילו 40% הדגימו תהליך של מירכוז במהלך הבדיקה. 

מתוך ה60% שניתן שאצלם היה ניתן למצוא כיוון מועדף,  65% הדגימו גם תהליך של מירכוז ואילו 27% לא. 8% לא ניתן היה לקבוע בגלל שלא סבלו מסימפטומים בזמן הבדיקה ולכן אי אפשר היה לקבוע האם יש מירכוז או לא.

כמן כן התוצאות הראו ששתי התופעות הושפעו בעיקר מגיל המטופלים ומשך הבעיה ( אקוטיות או כרוניות)

כאשר באופן כללי ניתן לומר שמטופלים צעירים יותר ( גיל 18-44 ) הדגימו בשיעור גבוה יותר המצאות כיוון מועדף ומירכוז לעומת מטופלים מבוגרים יותר ( מעל גיל 65).

כנ"ל לגבי מטופלים אקוטים יותר ( כאלו עם סימפטומים במשך 3 שבועות או פחות) לעומת מטופלים כרוניים ( כאלו עם סימפטומים 3 חודשים או יותר). 


לגבי השיפור התיפקודי  והירידה בכאב בעקבות סדרת הטיפולים התצאות הראו:

  1. מטופלים שהדגימו גם כיוון מועדף וגם מירכוז בזמן הבדיקה הפיזיקלית הראשונית השתפרו בצורה המשמעותית ביותר בסיום הטיפולים.

  2. המטופלים שהדגימו כיוון מועדף אבל לא מירכוז השתפרו יותר מאלו שלא הדגימו כיוון מועדף.

  3. מטופלים שהדגימו כיוון מועדף דיווחו על ירידה משמעותית יותר ברמת הכאב בסיום הטיפולים. 


המחקר הנ"ל הוא רק אחד מהמחקרים שבדקו את תופעת מירכוז. רוב המחקרים מראים תוצאות דומות המחזקות את הטענה לגבי חשיבות התופעה ביכולת לנבא את מהלך ההחלמה מכאבי גב, טענה שרובין מקנזי כבר העלה לפני יותר מ-40 שנה על סמך ניסיון קליני ארוך שנים. 


לכן לאנשים המגיעים אלי לאיבחון וטיפול  בגלל כאבי גב תחתון עם או ללא הקרנה לרגל. במידה ואכן אנחנו מצליחים במהלך הבדיקה למצוא תנועה מועדפת שלא רק גורמת לירידה בכאב אלא גם גורמת למירכוז הכאב, אני אומר להם די בביטחון שסיכוי ההחלמה שלהם מכאבי הגב ואו הרגל תוך זמן קצר מאוד גבוהים. 

במאמר הבא ארחיב איך תהליך האיבחון והבדיקה הכולל בתוכו זיהוי כיוון מועדף ומירכוז יכול לעזור לפיזיותרפיסט המוסמך בשיטת – MDT לזהות האם כאבים באזורים אחרים בגוף- כתף, מרפק, שכ"י, ירך, ברך ועוד, מקורם באזור הסימפטומים או הינם כאב שמקורו בעמוד השידרה.


אתם מוזמנים לשתף את המאמרים שאני מפרסם עם חברים או קרובי משפחה במיוחד אם הם סובלים מכאבי גב המקרינים לרגל.

כמו כן מידע נוסף על MDT למי שמעוניין ניתן למצוא באתר הבית שלי תחת שיטות טיפול בקישור הבא:דביר חן קליניקה לפיזיותרפיה-MDT

שלכם,

דביר חן







14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page