top of page

הזרקת פלסמה עשירה בטסיות דם (PRP) הבטחה או אכזבה?


שלום לכולם,

בשנים האחרונות הזרקות של פלסמה עשירה בטסיות דם (Platelet-Rich Plasma-PRP) נעשו טיפול שכיח בבעיות אורתופדיות. ההנחה היא שהפלסמה העשירה בטסיות יכולה להוריד תהליכי דלקת ולקדם תהליכי ריפוי של רקמות שונות.

מה זה PRP?

זהו נוזל של פלסמת דם המכיל ריכוז גבוה של טסיות דם. PRP מופק ע"י העברת דם שנלקח מהמטופל במכשיר צנטריפוגה, המאפשר הפרדה בין רכיבי הדם השונים. טסיות הדם מכילות ריכוז גבוה של גורמי גדילה והתאוריה גורסת שהטסיות יכולות להאיץ את תהליכי ההחלמה באזור המוזרק. לפיכך, הזרקות PRP הפכו לטיפול מקובל במקרים של כאבים על רקע של דלקות גידים ורצועות, אוסטאוארטריטיס ( שחיקת סחוס), ופגיעות שריריות כגון קרעים.

למרות ההנחה התאורטית יש לבחון מה בפועל התוצאות הטיפוליות של שימוש ב PRP. לפני שאפרט את ממצאי המחקרים השונים שנעשו לבדיקת יעילות הזרקות של PRP צריך לדעת שיש שונות גדולה באופן הכנת הנוזל ובמרכיבים האחרים שנוספים אליו. חומרים שאמורים לשמש כזרזים לתהליך ההפרשה של גורמי גדילה וכן לשפעל אותם באזור הפגוע. חוסר האחידות והשונות הגדולה בנושא גורמים לקושי רב בפירוש תוצאות המחקרים וביכולת ההכללה של תוצאות המחקרים לטיפול בקליניקה.

טיפול בבעיות גידיות

הטיפול המקובל כיום בבעיות גידיות הוא פיזיותרפיה שכוללת הורדת עומסים בשלב החד, וכאשר יש ירידה בכאב החד העמסה הדרגתית ומבוקרת של הגיד כדי לבנות את היכולת שלו לעמוד שוב בעומסים. טיפול מקובל אחר הוא הזרקות של סטרואידים שאכן נמצאו יעילות בהורדת הכאב החד לטווח קצר, אבל נמצאו גם כמאיצות תהליכי הרס של גידים בטווח הארוך ולכן לא מומלצות כטיפול חוזר לבעיות גידיות. כאמור, טיפול ע"י הזרקה מקומית של PRP היא אופציה טיפולית נוספת שמוצעת למטופלים רבים. אציג את הממצאים הקשורים לבעיות גידים מרכזיות.


מרפק טניס (lateral epicondylitis)

מחקרים שהשוו הזרקה של פלסמה עשירה בטסיות דם לעומת סטרואידים הראו יתרון לטיפול ב PRP שהתבטא בירידה בכאב לאורך זמן ממושך יותר. מחקר שנערך ב2014 וכלל 230 נבדקים, שלא הגיבו לטיפולים אחרים במשך 3 חודשים או יותר, השווה בין הזרקה מקומית לגיד של PRP או ושל חומר הרדמה. נמצאה ירידה בכאב שהייתה משמעותית יותר בקבוצה שטופלה עם PRP. התוצאות מלמדות שבמקרים שטיפולים שמרניים אחרים לא עוזרים, ולפני התערבות כירורגית, ניתן לשקול הזרקה של PRP.

גיד הפיקה

לא נעשו מחקרים רבים בנושא של טיפול בבעיות של גיד הפיקה באמצעות הזרקות PRP. המחקר הקיים נעשה בעיקר בקרב ספורטאים שלא הגיבו לטיפול פיזיותרפיה או רפואי מקובל. נמצא יתרון לטיפול בהזרקת PRP לעומת טיפול בגלי הלם בהורדת כאב ובתפקוד.

גיד אכילס

מחקר שפורסם ב2017 השווה את ההשפעה של טיפול בהזרקת PRP, הזרקת סטרואידים עם חומר הרדמה והזרקת חומר דמה על כאב ותפקוד. המחקר נעשה בקרב 60 אנשים שסבלו מכאבים כרוניים בגיד אכילס. בנוסף להזרקה ביצעו הנבדקים בשלושת הקבוצות גם תרגילי חיזוק של שרירי השוק שהוכחו בעבר כיעילים לפתולוגיות של גיד אכילס.

המחקר לא הראה יתרון להזרקה של PRP לעומת הזרקת סטרואידים. בשתי הקבוצות הנ"ל נמצאה ירידה בעוצמת הכאב ושיפור ביכולת התפקוד שהייתה גדולה משמעותית מהממצאים בקבוצה שבצעה תרגילים וקיבלה זריקת דמה.

גידי הכתף

נעשו מחקרים רבים על הזרקות לטיפול בכאבים על רקע של שינויים ניווניים בגידי הכתף.

התוצאות של מחקרים אלו אינן חד משמעיות. בהשוואה מול הזרקות דמה, ישנם מחקרים שלא הראו עדיפות בתוצאות ל PRP לעומת מחקרים שכן. בהשוואה של הזרקות PRP מול הזרקות סטרואידים או הזרקות דמה, נמצא שההשפעה של PRP הייתה דומה לזו של סטרואידים. יתכן שהשונות בממצאים נובעת גם משונות בשיטות להכנת ה PRP, בתכולת הנוזל ובאזור ההזרקה.

כיוון שהזרקות של סטרואידים, במיוחד הזרקות חוזרות, הן בעלות השפעה שלילית על רקמת גידים בטווח הארוך, בהתחשב בתוצאות המחקרים המתוארים יתכן שלצורך טיפול בכאבים על רקע פתולוגיות בגידי הכתף הזרקה של PRP היא אלטרנטיבה להזרקה של סטרואידים.

plantar fasciitis (דורבן)

גוף המחקר על טיפול בדורבן על ידי PRP הוא מצומצם. מחקרים שנעשו , השוו בין הזרקה של פלסמה והזרקה של סטרואידים. המחקרים נעשו על מספר מצומצם יחסית של נבדקים והמעקב היה בד"כ קצר מועד. במחקרים אלו לא נמצאו הבדלים בין שתי הגישות הטיפוליות הנ"ל.


אוסטאוארטריטיס (שחיקת סחוס) של הברך

הרבה מאוד מחקרים נערכו בנושא של הזרקת פלסמה לצורך טיפול באוסטאוארטריטיס של הברך.

גם במקרה זה התוצאות לא חד משמעיות ורוב המחקרים לא מצליחים בצורה עקבית להראות שהזרקות PRP יעילות יותר מטיפולים אחרים מקובלים של הזרקות חומצה הילאורינית או סטרואידים ביחס לתוצאות טיפול של הפחתת כאב בברך ושיפור תפקודי.

המחקרים שמצאו עדיפות לטיפול ב PRP ע"פ טיפולים אחרים נעשו בעיקר בקרב אוכלוסייה צעירה יחסית ובשלבים מוקדמים יחסית של המחלה.


פגיעות שריריות

קרעים בשריר הירך האחורי ( המסטרינגס) היא אחת מפציעות הספורט הנפוצות ביותר בקרב ספורטאים או אנשים העוסקים בספורט הדורש קפיצה או ריצה מתפרצת (ספרינט). מחקר גדול בנושא פורסם בשנת ב2014 ב"ניו-אינגלד ג'ורנל אוף מדיסין" שנחשב לאחד מעיתוני המחקר הטובים בעולם וכלל 80 נבדקים שחולקו ל2 קבוצות- קבוצה שקיבלה זריקת PRP לאזור הפגוע בשריר וקבוצה שקיבלה זריקת דמה. שתי הקבוצות עברו בנוסף להזרקות גם שיקום מקובל לפציעות מסוג זה הכולל תרגול הדרגתי לחיזוק השריר הפגוע. במחקר לא נמצא יתרון לקבוצת שעברה הזרקת PRP ביכולת לחזור לפעילות ספורטיבית או באחוזי הפציעה החוזרים עד 6 חודשים לאחר הפציעה בהשוואה לקבוצה שקיבלה הזרקת דמה.

מכאן עולה שההשערה שהזרקה של פלסמה תוכל לעזור בתהליך ההחלמה של רקמת השריר לאחר פציעה לא נתמכת במחקר.


לסיכום

הרעיון של הזרקת טסיות דם המכילות חומרי גדילה כדי להאיץ תהליכי רפוי טבעיים על פניו נראה מבטיח מאוד, אבל כמו במקרים רבים אחרים תאוריה לחוד ומציאות לחוד. גוף האדם הוא מערכת ביולוגית מורכבת ולא תמיד תהליכים שמתרחשים במבחנה אכן מתרחשים בתוך תאים אנושיים חיים. נדרש עוד מחקר רב בנושא של הזרקת PRP כדי להבין את ההרכב, המינון ואת התהליכים המתרחשים ברקמות לאחר ביצוע ההזרקה. לעת עתה המחקר בנושא לא תומך בצורה גורפת בשימוש הרוטיני של הזרקות אלו לבעיות במערכת שריר שלד.


6 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page