top of page

לייזר רך, האם הוא באמת אפקטיבי כמו בפרסומות?



שלום לכולם,

במאמר הקודם כתבתי על יעילות הטיפול בגלי הלם לפתולוגיות גידיות ואני מקווה שהמידע עזר לכם לקבל החלטה מושכלת לגבי קבלת טיפול בגלי הלם לבעיה שלכם.

הפעם החלטתי להתמקד בטיפול בלייזר רך לכאבים על רקע בעיות שריר שלד זאת כיוון שאני מקבל שאלות רבות בנושא.

מה זה לייזר רך?

קרן אור (לייזר) באורך גל אחיד ובעוצמה נמוכה שאינה מחממת. הפרוטוקולים לטיפול בבעיות שריר-שלד ממליצים על שימוש באורכי גל של 632-1064 ננומטר ובעוצמה של פחות מ5 מילאמפר. המינון המומלץ משתנה בין רקמות הגוף השונות.

מחקרים בבעלי חיים וברקמות גוף מעידים שקרני לייזר עם מאפיינים אלו יכולות לזרז החלמה של רקמות רכות ולדכא תהליכי דלקת.

כמו בגלי הלם גם האפקטיביות של הטיפול בלייזר רך תלוי במינון. ב2010 פרסם הארגון העולמי לטיפול בלייזר (WALT- Word Association for Laser Therapy) קווים מנחים לגבי המינונים השונים לטיפול בלייזר רך.

אני ממליץ מאוד לפני שאתם רוכשים מכשיר לטיפול בלייזר כלשהוא לבדוק האם הוא עומד בסטנדרטים המומלצים בנוגע לאורך גל האור ועוצמתו לפי הפתולוגיות השונות.


ועכשיו...

מה אומר המחקר לגבי היעילות של לייזר רך לטיפול בפתולוגיות אורתופדיות?

אוסטאו-ארטריטיס (שחיקת סחוס) בברך

סקירה ספרותית עם מטה אנליזה של הספרות הרלוונטית בנושא פורסמה בשנת 2019. בסקירה ובניתוח הנתונים נכללו 22 מחקרים. ייחוד הסקירה הזו הוא ההשוואה שבוצעה בין מינונים שונים של טיפול וכן בין עוצמות שונות ביחס לאפקט הטיפולי. מסקנת החוקרים היתה שיש משמעות למינון ולעוצמת הטיפול, וששימוש במינון ועוצמה נכונים (דהיינו תואמים להמלצות ה WALT) יכול להפחית כאב ולשפר תפקוד. בנוסף, במרבית המחקרים שיא השיפור היה דווקא שבועיים עד חודש מסיום הטיפול ולא במהלכו.

ב- 11 מתוך 22 המחקרים בוצעה השוואה של טיפול עם תרגילים (הטיפול המקובל ביותר בספרות לאוסטאוארטריטיס של הברך) ולייזר רך לטיפול של תרגילים ולייזר דמה. בשאר המחקרים טיפול בלייזר רך הושווה לטיפול בלייזר דמה, ללא תרגול כלל. התוצאות הראו יתרון מבחינת השיפור ברמת הכאב והתפקוד לטיפול בלייזר לעומת לטיפול דמה, וכן יתרון לשילוב טיפול של תרגילים ולייזר לעומת טיפול בתרגילים ולייזר דמה.

לא נעשו עד כה מחקרים שהשוו טיפול של תרגילים בלבד לעומת טיפול בלייזר בלבד.

כאב גב תחתון כרוני

ב2015 פורסמה מטה אנליזה שכללה 7 מחקרים בנושא של השפעת טיפול בלייזר רך על כאבי גב תחתון כרוניים. המחקרים כללו ביחד 202 נבדקים בקבוצה של הטיפול בלייזר לעומת 192 בקבוצת הטיפול בלייזר דמה. מדדי התוצאה שנבחנו כללו את רמת הכאב, רמת התפקוד ובמחקרים מסוימים גם טווח תנועה. בשלושה מתוך שבעת המחקרים המטופלים בשתי הקבוצות ביצעו גם תרגילים. נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות, כך שהירידה בכאב בקבוצת הלייזר היתה גדולה יותר גם בנבדקים שקיבלו טיפול שכולל תרגילים ולייזר וגם באלו שקיבלו טיפול בלייזר בלבד. יחד עם זאת, לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בתפקוד ובטווחי תנועה.

גם במקרה זה לא נעשו מחקרים שהשוו בין טיפול בלייזר בלבד וטיפול פיזיותרפיה לכאבי גב תחתון כרוניים שניתן לפי קווים מנחים קליניים (דהיינו כולל תרגילים לחיזוק שרירי גב ובטן, פעילות אירובית וטיפול מנואלי במידת הצורך).

כאבי כתף

לגבי היעילות של טיפול בלייזר רך לכאבי כתף מצאתי שני מאמרים רלוונטיים, המאמר ראשון פורסם 2014 וכלל מטה אנליזה שניתחה את המאמרים שבדקו את יעילות הטיפול בלייזר רך לכאבים על רקע פתולוגיות בגידי הכתף. באנליזה נכללו 17 מחקרים, לפי החוקרים רק ב11 מהמחקרים הטיפול בלייזר היה ע"פ המינון והעוצמה הנדרשים. במחקרים בהם הטיפול היה לפי ההמלצות הטיפול בלייזר רך הביא לירידה משמעותית יותר בכאבים לעומת טיפול בלייזר דמה.

המאמר השני שפורסם ב2019 הוא מטה אנליזה של מחקרים שבדקו טיפול בלייזר רך כתוספת לטיפול פיזיותרפיה של תרגילים לכאבי כתף בסדרת טיפולים של בין שבועיים לחודש . באנליזה נכללו 11 מאמרים שפורסמו על הנושא בין השנים 1996-2018 עם מספר כולל של 585 מטופלים בין הגילאים 18-80. נמצא שהוספת לייזר רך לטיפול פיזיותרפיה שכלל תרגילים הביא לירידה משמעותית יותר בכאב בטווח הקצר בהשוואה לפיזיותרפיה עם לייזר דמה. אבל לא הביא לשיפור משמעותי יותר בתפקוד או בטווחי התנועה של הכתף. מסקנת החוקרים הייתה שטיפול בלייזר רך יכול להיות אמצעי נוסף להורדת כאבים בטווח הקצר כאשר הוא ניתן כתוספת לטיפול פיזיותרפיה שכולל תרגילים.

לסיכום:

מסקנתי היא שהמחקר שנערך עד כה לגבי היעילות של טיפול בלייזר רך להורדת כאבים על רקע בעיות שריר שלד מראה שיעילות הטיפול תלויה רבות באורך הגל ,בעוצמה שבהם מפעילים את הלייזר ובמינון הטיפול. יש להתאים את מדדי הטיפול להמלצות הספציפיות הנוגעות לכל רקמה ופתולוגיה.

חסר מחקר שבוחן את הלייזר הרך לעומת פיזיותרפיה ולכן לעת זאת נראה שרוב החוקרים סבורים שהשימוש בלייזר רך יכול לשמש כאמצעי נוסף להורדת כאב כחלק מטיפול הפיזיותרפיה המקובל (ע"פ קוים מנחים קליניים).


15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page