top of page

כאבים בגפיים שמקורם בעמוד השדרה, כיצד ניתן לבצע את האבחנה ?



שלום לכולם,

במאמרים הקודמים הרחבתי על 2 תופעות כיוון מועדף וסנטרליזציה (מירכוז) הנמצאות בבסיס תהליך האבחון על פי שיטת הMDT, ויכולות לעזור לפיזיותרפיסט המוסמך בשיטת MDT לזהות את אותם אנשים הסובלים מכאבי גב אשר יחלימו מהר יותר מבעית הגב ממנה הם סובלים. התופעות האלו ובכלל האלגוריתם המובנה של תהליך האבחון והבדיקה יכולים גם לסייע לפיזיותרפיסט המוסמך בשיטת-MDT לזהות את אותם מטופלים המגיעים עם תלונות של כאבים פריפריים ( ידיים- רגליים) אבל מקור הסימפטומים שלהם הוא בעמוד השדרה, אפילו אם אינם מתלוננים על כאבים בגב תחתון, אמצעי או צוואר. לדוגמא שמטופל מגיע לרופא משפחה, אורתופד או פיזיותרפיסט עם תלונות של כאבי כתף או ברך היכולת לאבחן מה מקור הסימפטומים מורכבת, מ2 סיבות עיקריות:

  1. שכיחות גבוהה של ממצאי הדמיה פתולוגים לכאורה ( בלטי/פריצות דיסק, קרעים בגידי הכתף, קרעים במיניסקוס) גם באוכלוסייה ללא סימפטומים. וכן עלייה בשכיחות של אותם ממצאים עם הגיל, דבר המעיד כנראה שממצאים כאלו אולי קשורים לתהליך ההזדקנות של השלד שלאו דווקא חייבים להיות כאובים.

  2. העובדה שהרבה מאוד מאותם מבחנים אורתופדים המתוארים בספרות כדרך לאבחן בעיות במפרקים הפריפריים של הגפיים- לדוגמא מבחנים שונים של הכתף המשמשים לאבחון בעיות גידיות אינם ספציפיים מספיק, ויכולים להיות חיוביים גם כאשר מקור הכאב הוא בעמ"ש.

תהליך האבחון לפי MDT בין בעיית פריפריות לבעיות שנובעות מעמוד השדרה, מתבסס על התגובה של המטופל- שינוי ברמת ומיקום הכאב, טווחי התנועה, כוח או בתפקוד ,כתגובה לתנועות חוזרניות לסופי הטווחים של המפרקים, יותר מאשר על ממצאי ההדמיה.

לדוגמא מטופל המגיע לפיזיותרפיה ומתלונן על כאבים בכתף או בזרוע בזמן הרמת היד הצידה. המטופל מבצע את התנועה בקליניקה עם או בלי משקל ומדווח על חומרת הכאב. מיד לאחר מכן המטופל יבצע תנועות חוזרניות של הצוואר בכיוון מסוים. מיד לאחר מכן נבדקת התנועה הכאובה בכתף שוב לשינוי בעוצמת הכאב במיקומו. התהליך יכול להתבצע מספר פעמים ובתנועות שונות של הצוואר עד ש: 1. הכאב בכתף עם התנועה יורד בצורה משמעותית 2. אין שנוי משמעותי ברמת ובמיקום הכאב.

הדבר מאפשר לסווג את הכאבים בכתף 1. כבעל מקור צווארי ואז התנועה שגרמה להפחתה בסימפטומים נחשבת לתנועה המועדפת ותשתמש לטיפול ולתרגול .

2. הכאב בכתף מקורו כנראה בבעיה מקומית והטיפול יתמקד ברמה המקומית של אזור הכתף.

ב2020 פורסם מאמר שהשתמש בתהליך האבחנה שתואר להלן, כדי לבדוק את שכיחות המטופלים שמתלוננים על כאבים בגפיים והגיבו לטיפול בכיוון מועדף של עמ"ש ולכן סווגו כבעלי מקור של עמ"ש לסימפטומים שלהם.

שאלה נוספת שהמחקר בדק היא האם מטופלים שסווגו עם מקור הסימפטומים בעמ"ש משתפרים פחות מהמטופלים שסווגו ככאלו שסובלים מבעיה מקומית וטופלו באופן מקומי.


322 מטופלים שהגיעו לטיפול במכוני פיזיותרפיה שונים והתלוננו על כאבים בגפיים- כתף, זרוע, ירך, ברך וכולי ללא כאבים בצוואר ואו בגב.

עברו את תהליך הבדיקה על ידי פיזיותרפיסטים מוסמכים בשיטת MDT וסווגו כסובלים מבעיה שמקורה בעמ"ש או מבעיה מקומית פריפרית וטופלו לפי הסיווג-

1. תרגול לפי כוון מועדף של עמ"ש.

2. תירגול ברמה המקומית לאזור הסימפטומים.

התוצאות היו מעניינות מאוד והראו:

1. 40% מהמטופלים שהגיעו לטיפול בגלל כאב פריפרי ממוקד, ללא סימפטומים בעמ"ש סווגו ככאלו שמקור הסימפטומים שלהם הינו בעמ"ש וטופלו אך ורק על ידי תירגול וטיפול ממוקד לעמ"ש.

2. המטופלים שסווגו ככאלו הסובלים מבעיה בעמ"ש וטופלו בהתאם השתפרו בצורה טובה יותר מאלו שסווגו כסובלים מבעיה מקומית פריפרית.

אחוז המטופלים שסווגו כבעלי מקור של עמ"ש לסימפטומים השתנה מאוד יחסית לאזור הגוף המדובר.

להלן התוצאות המפורטות לפי אזורי הגוף השונים:

ירך- 71%

ירך כולל- מהחלק העליון של האגן אל הברך- 72%

ברך- 25%

קרסול וכף רגל- 30%

כתף- 47%

זרוע ואו אמה- 83%

מרפק- 44%

שכ"י ואצבעות- 38%

תעצרו לחשוב על זה לרגע כמעט כול מטופל שני עם בעיית כתף, או רוב מטופלי הירך לפי המחקר הזה הבעיה ממנה הם סובלים מקורה בעמ"ש וטיפול באזור הזה יכול להביא לשיפור במצבם.

תחשבו לרגע על משהוא שאתם מכירים עם כאבים בזרוע או באמה ומגיע לרופא המשפחה או לאורתופד, עם ממצאים של ההדמיה המעידים על הסתיידות, קרע או כול ממצא אחר בכתף. היד כואבת להם בזמן תנועה והמבחנים האורתופדים שהרופא מבצע לכתף חיוביים. הטיפול שכנראה יוצע להם- כדורים נגד כאבים או דלקת, זריקות ולפעמים אפילו ניתוח , אולי מכוונים לא למקור הסימפטומים ולכן לא יפתרו את הבעיה.


בתור מטפל מוסמך בשיטת מקנזי המחקר הזה רק מחזק את מה שהניסיון הקליני שלי מראה: .

צריך התייחס בכבוד אבל גם בספקנות ראויה לממצאי הדמיה השונים, מטופלים המתלוננים על כאבים באמה, זרוע וירך כולל עד הברך, נורת החשד שמדובר בבעיה מעמוד השדרה צריכה להבהב בחוזקה.

ובכלל כול מטופל עם בעיה במפרקים או באזור פריפרי צריך לשלול תחילה שמדובר בעיה מעמ"ש. זה לא לוקח יותר ממספר תנועות של הצוואר או הגב ויכול לחסוך למטופל כאב וסבל מיותר.


אתם מוזמנים לשתף את המאמרים שאני מפרסם עם חברים או קרובי משפחה במיוחד אם הם סובלים מכאבים לגפיים ואינם בטוחים מאיפה מגיע הכאב.


שלכם,

דביר חן


5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page